Van Greymouth naar Akaroa - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu Van Greymouth naar Akaroa - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu

Van Greymouth naar Akaroa

Blijf op de hoogte en volg Frank

10 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Vandaag vertrekken we redelijk vroeg, want we hebben 300 kilometer voor de boeg naar Akaroa.
Eerst gaan we nog even naar Greymouth om het centrum te bekijken en dan vooral de walkade die is aangelegd om de stad te beschermen tegen overstroming van de rivier. In 1988 was de meest recente overstroming, waarna besloten is om de walkade aan te leggen. De inwoners noemen het ook wel de great wall of Greymouth. Dat snappen we ook wel, want de kade is erg hoog.
We gaan verder via State Highway 73, via Arthurs Pass. Volgens ons boekje is dit de hoogste en spectaculairste weg over de Nieuw Zeelandse Alpen. Arthur's Pass is 942 meter hoog.
Er staat op verschillende punten langs de route aangegeven dat de weg niet geschikt is voor voertuigen die iets trekken, zoals caravans. Dit is in verband met de steile beklimming verwachten we. Maar het valt ons op dat we aardig wat auto's zien met een caravan en zeker veel vrachtauto's met een aanhanger. De weg vinden we wel steil, maar we hebben volgens ons even steile wegen, zo niet steilere gereden in de vakantie. De uitzichten met de bergen, meren en vlaktes zijn weer schitterend.
De vegetatie is wel beduidend anders dan aan de westkant van het eiland. Daar had je de subtropische regenwouden, terwijl we hier veel kalere bergen en heuvels zien.
We doen vandaag alleen een heel klein stukje Christchurch aan, dat verder geen naam mag hebben. We moeten nog 70 kilometer en de weg en het landschap veranderen weer. Akaroa ligt in de krater van een vulkaan (zeer slapend hopelijk) en dat merken we ook aan onze route. De weg kronkelt behoorlijk en we stijgen en dalen weer veel meer. Maar het uitzicht is ook nu weer schitterend. We hebben uiteraard geluk met het weer, want het is stralend weer.
Om 15:40 draaien we de laatste camping van onze vakantie op. Uiteraard is het weer een top 10 Holidaypark, want die campings bevallen in het algemeen heel goed. Deze camping is in Akaroa dit keer. We hebben een plaats met zicht op de haven. Het centrum van Akaroa ligt 15 minuten lopen beneden ons en zo'n 30 minuten naar boven volgens de medewerker bij de receptie. Dat betekent vast en zeker een steile beklimming.
Akaroa is niet groot en ligt deels rond een kratermeer..Het is heerlijk toeven in het zonnetje en we beseffen dat onze vakantie er nu echt bijna op zit.
Vannacht is de een na laatste nacht dat we in deze camper slapen. Dat voelt toch wel vreemd. Want drie weken lang hebben we met deze camper rond getrokken en samen op 14 m2 geleefd en dan is het zometeen over. Gek hoor.
Morgen nog een dagje rustig aandoen, de camper en tassen klaarmaken voor vertrek en dan de rit terug naar Christchurch. Voordat we de camper in leveren willen we nog eerst met de gondola omhoog en we willen kiwi-vogels bekijken in een natuurpark. Die laatste is bij een punt waar we ook een deel van onze kleding kunnen dumpen. Deze kleding nemen we niet meer mee naar Nederland namelijk.