Van Queenstown naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu Van Queenstown naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu

Van Queenstown naar Franz Josef

Blijf op de hoogte en volg Frank

08 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Vandaag was weer een lange reisdag, maar we hebben ook weer leuke en mooie dingen gezien.
Het weer begon goed en we vertrokken vroeg, om 08:00 al.
De eerste stopplaats was Puzzling World in Wanaka. Dit is een pretpark met allemaal illusies. Zo hebben ze veel 3D hologrammen en 3D sculpturen, maar ook een ruimte die 37 graden schuin staat. Toen we daarin stonden hadden we moeite om te blijven staan en het was een gek gezicht om een bal op een ogenschijnlijk waterpas staand biljart vanzelf in de balzak te zien rollen, aan de andere kant van waar je zou denken. Ook heeft dit pretpark een kamer met twee deuropeningen. Als iemand door de ene deuropening komt lijkt hij een reus, terwijl bij de andere deuropening hij een klein mens lijkt. We hebben zelf nu deze illusie ervaren, maar vreemd blijft het.
Nadat we veel illusies rijker waren geworden, reden we verder. Vandaag bereikten we de Westkust van Nieuw Zeeland. De vegetatie is hier heel anders dan aan de andere kust. Er is hier veel regenwoud met zeer lange naaldbomen met alleen aan de top begroeiing en we zien ook veel varensoorten. Dit heeft te maken met het vochtige klimaat hier, wat veroorzaakt schijnt te worden door de weersonvloeden vanaf de Tasmaanse zee en de Nieuw Zeelandse Alpen.
In zowel Fox Glacier als in Franz Josef hebben we een wandeling gemaakt naar het eeuwige ijs van de gletsjers. In 1-1,5 uur liepen we, deels via de drooggevallen rivierbedding, en deels na een flinke beklimming, tot een paar honderd meter van het ijs. We zagen op informatieborden dat de gletsjers in de afgelopen vijf jaar enorm in omvang zijn afgenomen. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat je helemaal niet meer lopend de gletsjers kunt bekijken. Dan kun je er alleen nog met een helikopter komen. Dit was ook ons plan, maar door de bewolking hebben we hier van afgezien. Misschien morgen?
De natuur bij de gletsjers is supermooi. Op de berghellingen zagen we het regenwoud en af en toe een mooie waterval.
Bij beide gletsjers konden we duidelijk de wit/blauwe kleur zien van het ijs. In een woord schitterend. We beseffen ons dat we hier getuige zijn van nog een mooi stuk natuur, maar zagen onderweg ook waarschuwingen dat hier rotsen naar beneden konden komen. Het hoort ook bij dit gebied, maar dan loop je toch iets minder gemakkelijk. Gelukkig gebeurde er niets en konden we heelhuids naar onze camping in Franz Josef.
Overigens deed het grootste deel van onze autoroute vandaag denken aan bergen en meren, zoals in Finland of Oostenrijk. Heel mooi weer.
Morgen gaan we verder naar het Noorden. Greymouth of Westport, dit moeten we nog beslissen.

• 08 Februari 2015 - 12:22

Corinne:

Prachtige foto van dat blauwe ijs.
    Helaas moeten jullie al erg gaan aftellen want over week zijn jullie weer in ons kleine kikkerlandje. Dat wordt weer afzien hoor!

• 08 Februari 2015 - 21:08

Frank:

We hebben nog vrijwel een hele week te gaan ;) En dan ook nog 32 uurtjes heerlijk reizen ... Jottem ?!