Indrukwekkende ervaringen in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu Indrukwekkende ervaringen in Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende ervaringen in Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Frank

01 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vandaag hebben we de gehele dag doorgebracht in Christchurch. Het was een indrukwekkende, maar ook bizarre ervaring. Het centrum van de stad is tijdens heftige aardbevingen in 2010/2011 vrij ernstig vernield. En dat is nu nog steeds goed te zien, hoewel er hard wordt gewerkt aan de wederopbouw van de stad.
We hebben een bustour gemaakt met een hele fijne gids die ons veel kon vertellen uit eigen ervaring. Dat maakt alles ook meteen zo bizar, omdat het nog zo relatief kort geleden is gebeurd.
Op veel plekken waar vroeger stevig ogende gebouwen stonden was nu niets meer te zien dan een grasveld, soms met een provisorisch herdenkingsteken. Sommige panden stonden er nog wel, zoals het politiebureau en een groot hotel, maar deze waren enorm beschadigd, niet meer toegankelijk en wat we begrepen zouden ze worden gesloopt.
We hadden vaak de indruk dat we rondliepen in een stad die door een oorlog verwoest was, zoals we in Sarajevo hadden meegemaakt. Maar dan kwamen we weer op gedeeltes die opnieuw opgebouwd waren en er weer prachtig bij stonden. En ook een van zeecontainers gemaakt winkelcentrum, met als typische naam RE:START, was leuk om te zien.
Van alle steden die we hebben bezocht is Christchurch dan wel niet de mooiste of leukste, maar wel de stad die de meeste indruk heeft gemaakt. En we zouden zeker graag over een aantal jaren terugkomen om te zien wat er van geworden is.

Frank

Vanaf 24 december 2014 tot en met 14 februari 2015 zijn we op reis naar Hong Kong, Australië en Nieuw Zeeland. Dit reisverslag is bedoeld voor iedereen die het leuk vindt om te zien wat we zoal doen. We nemen ons voor om regelmatig een update te doen, maar beloven doen we niets ;-)

Actief sinds 14 Dec. 2014