Van Hastings naar Lower Hutt, Wellington - Reisverslag uit Lower Hutt, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu Van Hastings naar Lower Hutt, Wellington - Reisverslag uit Lower Hutt, Nieuw Zeeland van Frank Gertjan - WaarBenJij.nu

Van Hastings naar Lower Hutt, Wellington

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Lower Hutt

Voordat we verder op weg gaan brengen we een bezoek aan het centrum van Hastings. Hastings heeft een zelfde soort geschiedenis als Napier en ook veel van de gebouwen in het centrum van deze stad zijn na de aardbeving in 1931 gebouwd in Art decostijl. We vinden de gebouwen misschien nog wel mooier dan in Napier.
Na het bezoek aan Hastings rijden we, opnieuw via een heel mooie route naar de plaats met de langste naam. Deze naam, Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­pokai­whenua­ki­tana­tahu of Tetaumata­whakatangihanga­koaua­otamatea­urehaeaturipukapihimaungahoronuku­pokai­whenuaa­ki­tana­tahu. Het bord waarop de kortste van de 2 namen (2 schrijfwijzen) staat fotograferen we uiteraard. Daar vraagt een vriendelijke Nieuw Zeelander waar we vandaan komen. Blijkt zijn moeder ooit uit Leiden te zijn gekomen. Hoe klein is het wereldje.
Verder onderweg naar Wellington komen we langs Aotearoa, een plek waarbij onze gids van de radio ons de tip geeft van een moderne Stonehenge. Deze radio hebben we bij onze camper gekregen en brengt ons gezellige popmuziek, gecombineerd met leuke toeristische tips. Erg handig zo'n apparaat.
Deze Stonehenge is een moderne variant van de Engelse versie en is 10 jaar geleden speciaal gemaakt voor de Nieuw Zeelanders, zodat zij deze steencirkels zelf kunnen ervaren. Na een korte uitleg van een alleraardigste Nieuw Zeelandse, ervaren we zelf hoe deze opstelling van beton en stenen werkt.
Dan rijden we door naar onze overnachtingsplek Lower Hutt, 12 km van Wellington. Die stad gaan we morgen ontdekken en vrijdag vertrekken we er vandaan met de ferry naar het Zuidereiland. Daar begint ons laatste deel van de vakantie.

• 28 Januari 2015 - 14:08

Corinne De Wit:

Hallo mannen,

Leuke verslagen en interessante foto's weer. Wat betekent die lange plaatsnaam eigenlijk: want het lijkt wel op een gedicht in het Maori?

Ik zie net dat je ook een video kan uploaden, dus dat moet toch ook nog een keer kunnen, lijkt me.
    Bij ons gaat het vannacht weer sneeuwen, dus als je een winters gevoel wilt krijgen, kom naar huis.

Veel plezier op het Zuidereiland.

Groet Big Sis

• 29 Januari 2015 - 10:19

Frank:

Hi zus,

Videos maken we niet veel, maar als we een leuke hebben doen we het. De site is beperkt mbt aantal foto's: 150 per reis, vandaar maar 3 fotos per keer.
    Mbt de plaatsnaam volgens Wikipedia: Een mogelijke (vrije) vertaling: De top van de heuvel waar Tamatea, de man met de grote knieën, die bergen neersloeg, beklom en verzwolg om het land door te trekken, gekend als de Landeter, speelde op zijn neusfluit voor zijn geliefde.
    Dus niet een gedicht, maar wel iets in het Maorisch.